Als restaurator en kleuronderzoeker van historische interieurs en exterieurs ben je vaak de spin in het web. Je hebt van verschillende objecten en materialen kennis, maar weet ook wanneer en welke specialisten je erbij moet betrekken. Vaak zijn projecten omvangrijk en langdurend. Hierdoor werk ik veel samen met collega’s binnen het vakgebied en van verschillende disciplines. Ik werk als hoofdaannemer, maar ook vaak als onderaannemer voor collega’s of we nemen gezamenlijk een opdracht aan.

Om een behandel- of onderzoeksplan en/of offerte te kunnen maken, wordt het object eerst goed bekeken in situ of aan de hand van goede foto’s. Of het nu om een te conserveren/restaureren object gaat of om kleurhistorisch onderzoek, elk object is uniek en er is geen standaard antwoord of inschatting te maken. Voordat wordt overgegaan tot restauratie (het herstellen of in de oorspronkelijke staat terugbrengen van een monument of historisch (kunst)object) wordt zoveel mogelijk passieve conservering (omstandigheden aanpassen om verder verval tegen te gaan) en actieve conservering (handelingen aan het object uitvoeren om verder verval te voorkomen) uitgevoerd. Ik vind het daarbij belangrijk om in goed overleg met de opdrachtgever en overige betrokkenen tot een gedragen plan te komen.

Ik ben werkzaam voor verschillende opdrachtgevers, zoals gemeenten, architecten, particulieren, het Rijksvastgoedbedrijf, de UvA en Geldersch Landschap & Kasteelen. Om mijn kennis up-to-date te houden bezoek ik verschillende symposia en cursussen, zoals de Modular Cleaning Programm (MCP) van C. Stavroudis en de New Methods of Cleaning van R. Wolbers. Ik werk volgens de ethische codes van E.C.C.O. en ben aangesloten bij ICOM en Restauratoren Nederland.

Bestuderen van schoonmaaktest met Ruth Jongsma tijdens een restauratie technisch vooronderzoek in de Eetkamer van Kasteel Loenersloot (Project R. Jongsma)
Roos Keppler en ik verrichten kleurhistorisch onderzoek op de voorgevel van Prins Hendrikkade 142 te Amsterdam (Project A. Schlotter en R. Keppler)
Inzetstukken maken voor een wandbespanning van het Joke Smith College te Amsterdam met Astrid van den Berg (Project A. van de Berg)
Lisette Kappers en ik voeren kleurhistorisch onderzoek uit aan het Schip van architect De Klerk in Amsterdam (Project A. Schlotter en L. Kappers)
Controleren van de conditie van een schilderij met Pauline Marchand in het Maritiem Museum te Rotterdam (project P. Marchand)
Terwijl Leonieke Polman een nieuwe marmerimitatie aanbrengt, retoucheer ik de oude marmerimitatie op het hoofdaltaar van de Onze Lieve Heer op Solder te Amsterdam (Project R. Jongsma)
Johanneke Verhave en ik bestuderen de schildering met een digitale Dino-lite handmicroscoop (Project A. Schlotter en R. Keppler)
Josefien Tegelaar en ik verrichten kleurhistorisch onderzoek in Panorama Mesdag te Den Haag (Project A. Schlotter)
Maurice Steemers en ik nemen een schilderij uit voor conditie controle (Project in samenwerking met M. Steemers en P. Marchand)
In samenwerking met de architecten Wessel de Jonge (links) en Jurjen Verbeek (rechts) worden proefstalen gekeurd tijdens de renovatie van het Cygnus Gymnasium (Project A. Schlotter)